Makluman Tarikh Mahkamah & Isu Semasa

Sunday, June 15, 2008

Dimana Wakil Rakyat Kita?



KUALA LUMPUR 14 Jun 2008 -- Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan akan mengadakan perbincangan dengan pihak bank agar kadar faedah yang dikenakan kepada pembeli rumah yang projeknya terbengkalai dapat dikurangkan. Timbalan Menteri berkenaan Datuk Hamzah Zainudin berkata langkah itu bagi mengurangkan beban pembeli rumah yang terpaksa menanggung pembayaran walaupun projek perumahan itu masih tergendala.

"Saya akan bincang dengan bank dan saya percaya interest yang dikenakan dapat dikurang atau diberi penjadualan semula pembayaran" - Datuk Hamzah Zainuddin


Lima projek itu ialah Taman Lestari Perdana, Taman Lestari Puchong, Taman Lestari Permai, Saujana Puchong dan Saujana Putra adalah antara yang terbengkalai sejak tahun 2003 di sekitar Puchong dan Seri Kembangan.

Lawatan ke Taman Lestari Permai turut dihadiri sekurang-kurangnya 150 pembeli rumah projek perumahan itu, yang meluahkan rasa tidak puas hati apabila projek yang dijadual siap sepenuhnya pada 2006 masih terbengkalai. Sementara itu, Hamzah berkata kementerian akan mengetatkan lagi akta-akta yang terkandung di dalam Dasar Perumahan Negara (DPN) untuk mengelakkan berlakunya projek perumahan terbengkalai. "Apabila perkara itu mendapat persetujuan dari semua pihak yang terlibat dalam industri perumahan, ia akan kita (kementerian) kemukakan kepada jemaah menteri akhir tahun ini," katanya. [seterusnya]

Agak malang bagi nasib sesetengah pembeli rumah yang lain kerana langsung tidak mendapat perhatian daripada pihak yang sepatutnya samada daripada Kerajaan Negeri mahupun Kerajaan Pusat. Kalau semasa era pemerintahan BN di Selangor sebelum 8 Mac 2008 yang lalu, Pembeli Desa Kerayong Indah dilayan seolah-olah seperti melukut di tepi gantang apabila berhadapan dengan EXCO Kerajaan Negeri Selangor. Mantan Menteri Besarnya apatahlagi, langsung tidak ambil peduli dengan Projek Pemberimilikan Tanah Terancang tersebut.

Dan kini apabila Pakatan Rakyat telah memegang tampuk pemerintahan Selangor, Wakil Rakyat Parlimen Kuala Selangor, EXCO Perumahan dan Menteri Besar yang baru tidak langsung menunjukkan tanda-tanda akan membantu kita untuk menyelesaikan kemelut Rumah Terbengkalai Desa Kerayong Indah yang telah berlanjutan 9 tahun ini. 100 hari pemerintahan mereka yang pada hari ini kita lihat lebih kepada isu untuk menjadi popular seperti Projek Ladang Babi di Kampung Tumbuk berbanding dengan isu perumahan yang dialami oleh rakyat Selangor.

Malahan saya mendapat maklumat bahawa salah seorang pembeli Desa Kerayong Indah yang telah bertemu dengan pucuk pimpinan negeri untuk mengadu masalah yang dihadapi berkenaan dengan Rumah Terbengkalai Desa Kerayong Indah ini. Beliau bukan sahaja ditempelak dengan keras, malahan dikecewakan dengan jawapan bahawa Projek tersebut tidak akan diteruskan walaupun pembeli-pembeli telah mengalami kerugian sehingga ratusan ribu ringgit.

Apakah kerana kita semua Melayu, maka siapa sahaja yang memerintah boleh mengabaikannya? Mana perginya Wakil Rakyat Kuala Selangor yang selama ini kita harap dapat membantu apabila memenangi PRU-12 yang lalu? Berbanding dengan Wakil Rakyat Lain yang telah sibuk mengunjungi dan menyelesaikan masalah rakyat mereka.

2 comments:

Anonymous said...

mengenai rmh terbengkalai ni, nk juge saya tanya. sebelum ni kerajan BN ada ke ambil tahu masalah ni??? jgn asyik nk salahkan pakatan rakyat je.. BN pn tau nk makan duit rakyat je

Anonymous said...

Insallah projek DKI ini dapat di sambung semula spt yg kita sedia ketahui Exco Perumahan saudara Yb Iskandar telah memeterai perjanjian dgn pemaju yg berkelayakan pd hari khamis 5 mac lepas[rujuk harian Sinar jumaat 6 mac ] .Kita kena bersikap rasional dlm isu projek terbengkalai ini kerana kerajaan Khir Toyo meninggalkan hampir 139 projek perumahan terbengkalai di seluruh Selangor utk diselesaikan oleh kerajaan PR dibawah TS Khalid yg melibat kos billion ringgit.Saya percaya dgn pengalaman serta keihlasan TS Khalid semasa PNB dahulu dan kejujuran exco perumahan dr PAS sdr yb Iskandar projek DKI dpt di pulikan semula dan kita sebagai pembeli projek perumahan kena bersedia serta ber fikiran secara terbuka utk berbincang dgn pemaju yg telah di lantik oleh kerajaan negeri secara penyelesaian Win - Win situation.Doakan semuga perancangan yg di buat oleh sdr yb Iskandar khas utk projek DKI di makbulkan oleh Allah swt.Insaaalah