Makluman Tarikh Mahkamah & Isu Semasa

Saturday, May 12, 2007

Dakwa Pemaju

KUALA LUMPUR: Lebih 100 syarikat pemaju perumahan akan dikenakan tindakan mahkamah kerana melakukan pelbagai kesalahan membabitkan pelaksanaan projek dan gagal menjaga kepentingan pembeli rumah.

Semua syarikat terbabit akan didakwa mengikut peruntukan Akta Pemaju Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966 dan Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah (TTPR).

Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Ong Ka Ting, berkata kertas pendakwaan terhadap syarikat terbabit sudah siap dan akan difailkan di mahkamah dalam masa terdekat.

“Jika selepas difailkan, kementerian dimaklumkan pemaju terbabit sudah menyelesaikan kes dengan pembeli rumah di luar mahkamah, kes berkenaan akan dikaji semula sama ada pendakwaan perlu diteruskan atau sebaliknya.

“Setakat ini, lebih 90 peratus kes yang difailkan di TTPR sudah diselesaikan, tetapi kita masih tidak berpuas hati sehingga dapat menyelesaikan masalah membabitkan pemaju yang ingkar,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Pertandingan Bola Keranjang Tiga Lawan Tiga anjuran Pemuda MCA di Berjaya Times Square di sini, semalam.

Penyertaan 2,306 pasukan dalam pertandingan itu mendapat pengiktirafan Malaysia Book of Records sebagai penganjuran pertandingan membabitkan pasukan paling banyak.

Berikutan itu, Ong mengulangi pendirian kerajaan untuk tidak melepaskan mana-mana syarikat pemaju yang dikesan melanggar sebarang peruntukan undang-undang.

“Kita akan pastikan hanya syarikat pemaju perumahan yang lembaga pengarahnya mempunyai rekod bersih saja layak diberi lesen,” katanya.

Mengenai saranan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi supaya pemaju perumahan dan kontraktor yang gagal menyiapkan projek disenarai hitam, Ong berkata perkara itu sememangnya menjadi amalan kementeriannya.

“Pemaju yang gagal melaksanakan projek dan membelakangkan kepentingan pembeli rumah termasuk tidak mematuhi keputusan TTPR tentunya akan disenarai hitam, tidak diberi lesen pemaju atau permit iklan,” katanya.

Petikan : Berita Harian 27hb.Jun 2005 dari HBA