Makluman Tarikh Mahkamah & Isu Semasa

Wednesday, May 23, 2007

Apa , Mengapa dan Kenapa

1999 Bumi Circle Sdn Bhd yang telah dilantik memulakan kerja-kerja untuk membina unit-unit rumah kediaman dan kedai di Desa Kerayong Indah. Kita tidak mengetahui atas dasar apa Bumi Circle telah memperolehi projek besar yang berharga lebih daripada RM 100 juta ini kerana rata-rata Pembeli tidak pernah mendengar langsung nama Bumi Circle sebagai Pemaju atau Kontraktor Perumahan. Tetapi oleh kerana kita percaya bahawa projek ini adalah Projek Kerajaan Negeri seperti di dalam surat tawaran tersebut, maka perasaan ragu-ragu ini telah kita buang jauh lalu menyetujui tawaran pemilikan tanah terancang yang bersyarat ini.

Oktober 2003 Sebahagian Pembeli memulakan gerakan memantau projek dan membuat perbincangan dengan pihak Kontraktor Bumi Circle Sdn. Bhd.

April 2004 Probil Sonati memasuki Projek Pembinaan Desa Kerayong Indah.

Julai 2006 rumah yang dijanjikan masih GAGAL disiapkan walaupun telah terlalu banyak yang dijanjikan telah ditabur oleh pihak Kerajaan Negeri dan Kontraktor.

Ini adalah beberapa sebab-sebab utama mengapa kita memulakan gerak kerja untuk memfailkan Tuntutan Gantirugi dan Kembalikan Wang Pembeli Desa Kerayong Indah. Beberapa isu lain hanya akan kita bentangkan di mahkamah nanti yang juga merupakan bukti-bukti yang nyata untuk menyokong tuntutan kita ini.

Pembeli dibebankan dengan masalah kewangan bilamana Pembeli GAGAL membuat pembayaran ansuran pinjaman bank/pembiaya disebabkan kemungkiran tersebut.
  • Pembayaran ansuran bulanan mencecah RM1300 sebulan.
  • Surat peringatan daripada bank/pembiaya
  • Surat peringatan daripada Peguam bank/pembiaya
  • Nama pembeli disenarai hitamkan melalui CCRIS dan sebagainya.
  • Tindakan saman oleh Peguam bank/pembiaya
Kajilah, selidikilah dengan penuh kejujuran dan keinsafan yang datang dari hati yang suci murni, berapa ramaikah Pembeli DKI ini yang dapat membuat pembayaran secara tepat tanpa ada apa-apa masalah dan tunggakan dengan pihak bank/pembiaya? Tanyalah, berapa banyakkah wang TABUNG HAJI, Wang KWSP, Wang Simpanan Kita, Wang Simpanan Anak-anak kita, telah kita keluarkan untuk sesuatu yang semakin sukar untuk kita kecapi?

Apakah kesemuanya ini harus diharungi oleh Pembeli Desa Kerayong Indah kerana kegagalan kita untuk membuat pembayaran ansuran bulanan seperti yang ditetapkan di dalam Perjanjian Pinjaman tersebut? Tetapi apa halnya pula pihak Pemaju dan Kontraktor yang telah GAGAL menyiapkan rumah tersebut seperti yang telah dijanjikan di dalam Perjanjian Pembinaan?

Kita sebenarnya telah hilang keyakinan bahawa Projek Desa Kerayong Indah ini akan berjaya seperti apa yang kita impikan sebelum ini memandangkan terlalu banyak senario yang berlaku sejak 1999 lagi yang akhirnya membawa kepada tindakan undang-undang ini bagi menjamin HAK kita sebagai Pembeli tidak diabaikan begitu sahaja. Kita tidak mahu diri kita dihimpit oleh kesusahan selama bertahun-tahun dan dalam masa yang sama mereka bebas dari tanggungjawab bilamana melepasi tempoh dan hadmasa tersebut.

Inilah sebahagian daripada masalah-masalah yang terpaksa dilalui oleh Pembeli DKI ini :-
  • Pembeli yang telah membatalkan Pinjaman Bank dan telah selesai membuat bayaran ansuran kepada pihak bank/pembiaya. Pembeli ini terpaksa mencari pembiaya baru seolah-olah baru hendak membeli rumah. Adakah pihak pembiaya akan menerima pakai Perjanjian baru nanti (Penyambungan kerja). Yang pasti pembeli terpaksa mengeluarkan semula perbelanjaan seperti Lawyer Fee, MRTA dan sebagainya.
  • Pembeli yang telah membatalkan Pinjaman Bank/Pembiaya tetapi masih meneruskan pembayaran ansuran bulanan bagi baki yang masih belum dijelaskan. Pembeli terpaksa memohon pinjaman baru dengan pihak bank/pembiaya. Sekiranya pihak bank enggan meluluskan pinjaman tersebut sehingga bayaran bagi pinjaman terdahulu dijelaskan, maka masalah ini akan menjadi semakin rumit. Yang pasti bank/pembiaya lain tidak akan meluluskan pinjaman memandangkan gadaian tanah tersebut masih dipegang oleh bank terdahulu
  • Pembeli yang masih ada baki pinjaman yang belum dilepaskan oleh pihak bank/pembiaya kepada Kontraktor terpaksa memohon untuk melepaskannya kepada Kontraktor baru. Persoalannya, mahu pihak bank/pembiaya melepaskan baki pinjaman tersebut kepada Kontraktor Baru, sedangkan perjanjian pinjaman adalah dengan Kontraktor lama? Sekiranya Pembeli ada tunggakan yang banyak (contohnya melebihi RM5000/=), mahukah pihak bank melepaskan baki pinjaman kepada Kontraktor baru?
Bayaran ansuran Pembeli akan meningkat naik seperti berikut :-
  • Julai 2000 : Grace Period = RM 355.33 dan bayaran penuh = RM 1102.90
  • Ogos 2002 : Grace Period = RM 355.33 dan bayaran penuh = RM 1139.28
  • Feb 2004 : Grace Period = RM 355.33 dan bayaran penuh = RM 1278.51
  • Jan 2007 : Grace Period = RM650.00 dan bayaran penuh = RM 1350.00
Ekoran daripada itu, Pembeli ini juga perlu menghadapi permasalahan berikut :-
  • Terpaksa menyelaras semula jadual ansuran pinjaman mereka dengan pihak bank/pembiaya.
  • Peningkatan bayaran bulanan akan berlaku untuk sekurang-kurangnya RM 250/= sebulan.
  • Pembeli yang membuat potongan gaji secara automatik, tiada pilihan untuk tidak membuat pembayaran ansuran bulanan.

Jaminan Kualiti rumah dan struktur tapak rumah
Bab Jaminan kualiti adalah suatu perkara yang agak sensitif untuk dibicarakan memandangkan kita telah memfailkan tuntutan saman di mahkamah. Tetapi kita sendiri pasti dapat memahami dengan jelas apa yang telah berlaku dan apa yang dijangkakan akan berlaku nanti.

Tempoh dan had masa. Dalam memperkatakan permasalahan ini, kita sebenarnya semakin terhimpit dengan ketetapan sedemikian memandangkan tempoh sah untuk tindakan undang-undang terhadap kemungkiran Perjanjian Pembinaan oleh Bumi Circle Sdn. Bhd. akan berakhir seawal tahun 2008. Selepas tamat tempoh tersebut, kita tidak lagi dapat membawa kes ini ke mahkamah kerana had masa itu sendiri tidak membenarkannya. Sedangkan Perjanjian Baru (dengar cerita…) nanti sudah pasti memperuntukkan jangkamasa lebih kurang 1 hingga 3 tahun untuk menyiapkan Projek Desa Kerayong Indah ini.

Dalam masa tersebut, bagi pembeli yang telah menandatangani Perjanjian Baru, maka mereka terpaksa menunggu sehingga tamat tempoh Perjanjian Baru tersebut untuk mengemukakan tuntutan di mahkamah sekiranya rumah tersebut GAGAL disiapkan juga oleh Kontraktor Baru nanti. Dan dalam masa yang sama tempoh dan had masa yang sah bagi Perjanjian terdahulu (dengan Bumi Circle) telah berakhir.

Senario sebeginilah yang amat membimbangkan kita semua apakah mereka benar-benar jujur untuk menyiapkan projek tersebut setelah pelbagai janji-janji manis yang ditaburkan yang kali terakhirnya di Dewan Orang Ramai Meru sekitar awal 2004 di mana pihak Kontraktor berjanji untuk menyerahkan kunci rumah beserta dengan CF kepada kita selewat-lewatnya pada Oktober 2006. Sehingga ke hari ini, usahkan kunci rumah GAGAL diserahkan, malahan projek tersebut telah ditinggalkan begitu sahaja tanpa adanya pengawasan di tapak projek yang mana telah menyebabkan banyak rumah mengalami hakisan dan kecurian.

Untuk mengemukakan Tuntutan Gantirugi dan Saman terhadap Kontraktor Lama setelah kita menandatangani Perjanjian Baru, hanya akan mengundang permasalahan yang semakin rumit kerana :-
  • Jika diandaikan tuntutan kelewatan/kemungkiran, jumlahnya boleh mencecah sehingga RM35 juta untuk kesemua Pembeli DKI ini.
  • Kontraktor Baru pernah memasuki/melibatkan diri terhadap Projek DKI ini. Terfikirkah kita ianya akan menjadi semakin rumit nanti?
  • Berapa tahun harus kita tunggu untuk selesai perbicaraan yang mana sekiranya Bumi Circle tidak berkeupayaan untuk membayarnya? Apa yang akan berlaku selepas itu?
  • Bagaimana dengan status tanah dan Projek DKI ini semasa perbicaraan nanti?
  • Siapa yang perlu tanggung kos guaman ini?
  • Adakah telah sedia peguam yang sanggup mengendalikan kes seumpama ini?
  • Jika sekiranya Kontraktor Baru masih GAGAL siapkan rumah juga (rekod), maka kita terpaksa failkan dua saman iaitu terhadap Kontraktor Lama dan Kontraktor Baru pula!
Wahai rakan-rakanku yang mengambil sikap tunggu dan lihat,
Kita sebenarnya berhadapan dengan risiko yang semakin hari mendekatkan kita dengan tempoh dan had waktu tersebut.

Benar, kita boleh menunggu sehingga Kumpulan Pertama (130 orang) dan Kumpulan Kedua (40 orang) ini beroleh kejayaan atau sekurang-kurangnya sehingga kes mereka disebutkan di mahkamah nanti. Tetapi, kita bukannya Pak Nujum atau cendakiawan yang boleh meramal apa yang akan berlaku nanti. Sekiranya kes kita ini dibicarakan di mahkamah nanti yang kita jangkakan beberapa bulan lagi, Pembeli masih lagi sempat untuk menyertainya.

Andai kata berlaku sesuatu yang tidak disangka-sangkakan nanti, maka apa halnya pula dengan nasib Pembeli yang bersikap TUNGGU dan LIHAT ini?

Janganlah bersikap "hanya akan bertindak setelah melihat orang lain beroleh kejayaan". Masa itu adalah emas. Janganlah nanti bila ada segolongan yang telah berjaya, segolongan yang lain menyesali diri, kerana bukanlah daya kita untuk mengulangi masa yang telah berlalu pergi itu seandainya sesuatu yang tidak kita jangkakan berlaku dalam sekelip mata.

Kita tidak mahu nasib yang menimpa Pembeli-pembeli rumah lain seperti di Taman Senawang Jaya menimpa kita pula selepas melepasi tempoh dan had masa tersebut. Berfikirlah dengan sebijak-bijaknya kerana "berfikir itu ibu segala penyelesaian".

Kita berharap dengan apa yang telah diterangkan di atas dapat sekurang-kurangnya merungkai pelbagai persoalan yang selalu bermain difikiran Pembeli mengapa dan kenapa kita mengambil tindakan undang-undang ini.

Kita tidak sama sekali menyatakan bahawa usaha kita ini 100% menjanjikan kejayaan akan menyebelahi kita, namun, sebagai seorang insan bernama manusia yang dianugerahkan oleh Allah dengan akal dan fikiran, dengan KEYAKINAN yang cukup tinggi, maka kita yakin bahawa inilah diantara jalan yang terbaik untuk kita lalui bersama melalui tindakan mahkamah. Oleh kerana keyakinan itulah, maka kita mengambil keputusan yang telah kita kaji sedalam-dalamnya ini.

Tiap yang kita lakukan itu tidak semestinya betul dan setiap yang betul itu belum tentu kita boleh lakukannya. Buatlah keputusan dengan sewajarnya kerana peluang yang baik itu biasanya hanya datang sekali sahaja.

Marilah kita bersama-sama menyusun barisan masing-masing samada Pembeli yang inginkan rumah mahupun Pembeli yang membuat tuntutan gantirugi ini, agar apa yang kita inginkan akan tercapai dan dimakbulkan oleh Allah s.w.t.

Cuma harapan kita, janganlah dek kerana tidak sehaluan, kita saling bermusuhan dan benci membenci antara satu sama lain. Jangan lantaran dek KEGAGALAN ini, kita berdendam, sakit menyakiti, ungkit- mengungkiti sesama kita kerana kelak ianya akan memusnahkan diri kita sendiri.

Wassalam.