Panggilan Akhir (SAMAN DI MAHKAMAH)

Sila ambil perhatian kepada tentang tarikh akhir kepada pembeli-pembeli yang masih belum memfailkan Tuntutan agar segera berbuat demikian bagi mengelakkan daripada ketinggalan untuk membuat Tuntutan Gantirugi. Tiada apa yang dapat dilakukan lagi sekiranya anda tidak memfailkannya di dalam tempoh yang telah ditetapkan apatahlagi jika Tempoh dan Hadmasa telah berakhir.

Makluman Tarikh Mahkamah & Isu Semasa

Wednesday, November 21, 2007

Apa Ada Dengan Perjanjian Baru-Siri 4

Siri Akhir ...sambungan dari Siri-3
PENYERAHAN PEMILIKAN KOSONG
Perenggan 10(a) menyatakan bahawa apabila rumah telah disahkan siap oleh Arkitek Kontraktor dan Pembeli telahpun membuat kesemua pembayaran yang perlu kepada Kontraktor, maka pihak Kontraktor dibenarkan untuk menyerahkan kunci rumah tersebut kepada Pembeli walaupun Sijil Layak Menduduki masih belum diperolehi daripada Pihak Berkuasa Tempatan. Perkara sebegini seringkali terjadi kepada Pembeli yang tidak menyedari bahawa Kontraktor bermaksud untuk mengelak daripada membayar LAD kepada Pembeli jika lewat menyiapkan dan seterusnya menyerahkan kunci rumah. Apa guna kita ada kunci rumah, kalau kita masih tidak boleh mendudukinya?

Perenggan 10(b) Kontraktor akan mengeluarkan notis 14 hari untuk Pembeli mengambil kunci rumah tersebut. Jika Pembeli GAGAL mengambilnya, maka ianya dianggap telah diserahkan kepada Pembeli.

Kita melihat bahawa Pembeli seolah-olah akan dipaksa untuk mengambil kunci rumah apabila Arkitek Kontraktor membuat pengesahan penyiapan rumah tersebut. Apa yang kita khuatirkan adalah :-
  • Kontraktor akan tergesa-gesa mengeluarkan notis mengambil kunci rumah walaupun terdapat kecacatan seperti bumbung bocor, paip air bocor, saluran najis tersumbat dan lain-lain lagi. Ini adalah bagi mengelakkan Kontraktor daripada terpaksa membayar LAD apabila telah melepasi tempoh 30 bulan tersebut.
  • Apabila Kunci rumah sudah diterima, Pembeli sebenarnya masih belum boleh menduduki rumah tersebut sehingga Sijil Layak Menduduki (CF) diperolehi daripada Pihak Berkuasa Tempatan. Bagaimana kalau Kontraktor menghadapi masalah untuk mendapatkan CF tersebut? Bagaimana dengan tempoh tanggungan kecacatan? Bukankah ianya dikira dari tarikh Pembeli menerima kunci rumah dan bukannya dari tarikh Pembeli boleh menduduki rumah tersebut (selepas dapat CF)?
  • Apabila Pembeli ingin mengambil kunci rumah nanti, apakah Pembeli tidak akan dikenakan dengan apa-apa bayaran tambahan (bayaran tersembunyi)? Tanyalah kepada mana-mana pembeli rumah di tempat lain, apakah mereka tidak menghadapi masalah sedemikian? Kita dapat merasakan bahawa Pembeli akan dikenakan bayaran tambahan sebagai menggantikan kos membaikpulih seperti kecurian pada pendawaian elektrik, gelongsor tingkap aluminium dan lain-lain lagi. Memanglah pada masa sekarang, bilamana nak memujuk untuk tandatangan perjanjian baru, semuanya cakap tak perlu tambah apa-apa bayaran...hanya turunkan tandatangan sahaja, tetapi bila masanya nak ambil kunci rumah nanti,.... siapkan duit aje lah.....


TEMPOH TANGGUNGAN KECACATAN (TEMPOH JAMINAN)
Pernyataan 12 menyatakan Kontraktor Baru memberi jaminan kecacatan HANYA 6 Bulan SAHAJA. Ni kira boleh masuk ke dalam "Malaysia Book of Record" . Carilah mana-mana projek perumahan di Malaysia ini kalau ada mana-mana Pemaju atau Kontraktor beri tempoh jaminan yang sesingkat ini. Pada kebiasaannya tempoh jaminan adalah 18 bulan (3 kali ganda tu...), tetapi perjanjian baru tersebut sekadar 6 bulan sahaja. Inikah yang dinamakan keadilan?

  • Apabila Kontraktor Baru telah menyerahkan kunci rumah, Pembeli masih tidak boleh menduduki rumah tersebut kerana CF masih belum diluluskan. Bagaimana kalau CF hanya diperolehi selepas 6 bulan daripada tarikh penyerahan kunci rumah? Sudah pasti tempoh jaminan ini akan TAMAT dan Pembeli tidak lagi boleh membuat sebarang tuntutan terhadap Kontraktor. Yang pasti Kontraktor Baru tersebut akan SELAMAT.
  • Kalaupun CF boleh diluluskan dalam masa yang singkat, tetapi pada kebiasaannya kecacatan pada rumah hanya boleh dilihat (berlaku) diantara 6 bulan hingga ke 12 bulan. Yang pasti "Retaining Wall" setinggi 10 kaki akan menghadapi masalah besar selepas tempoh 6 bulan. Pada masa tersebut, bukanlah hanya RM100 atau RM200 sahaja tetapi kosnya akan mencecah ribuan ringgit untuk membaikinya. Bagaimana kalau runtuhan tersebut membabitkan rumah jiran tetangga kita. Tak pasal-pasal terpaksalah kita keluarkan belanja untuk membaikinya juga.
  • Ini belum termasuk permasalahan dengan tangki septik (tangki najis) yang telah menjadi masalah besar kerana terdapatnya "batu-batu besar" dalam perut bumi Desa Kerayong Indah ini. Untuk membuat tangki septik secara individu pasti akan mengundang masalah dikemudian hari nanti. Kita tidak dapat bayangkan sekiranya ianya diputuskan oleh mereka nanti. Bagaimana halnya dengan jiran tetangga kita yang mana tapak rumahnya 10 kaki lebih rendah daripada tapak rumah kita? Pasti air najis akan mengalir ke laman rumah jiran kita itu. Dahlah kira kehilangan sekurang-kurang 3 kaki persegi tanah apabila adanya "individu sectic tank" ini, pastu...nak buat kat depan rumah pulak. Mana ada dalam kamus, tangki najis letak depan rumah? Atau kita akan terpaksa mengeluarkan belanja untuk kerja-kerja penyedutan najis oleh "Indah Water" yang nilainya bukanlah RM10 atau RM20 sahaja. Selepas 6 bulan tempoh jaminan, semua masalah seperti ini tidak akan dilayan lagi oleh Kontraktor.



Perenggan 17 menyatakan Perjanjian ini sebagai Perjanjian Tambahan dan Pembeli dikehendaki dalam masa 7 hari daripada tarikh menandatanganinya untuk menyebabkan Pihak Pembiaya/Bank menyerahkan baki pembayaran yang masih belum dilepaskan kepada Kontraktor Baru.

Mengapa hanya kepada Pembeli sahaja yang diletakkan syarat-syarat dan peraturan yang berat-berat sebegini? Sedangkan pihak Kontraktor hanya pada kadar yang paling minimum.

NOTA PENTING :-
  • Pembeli diwajibkan mengambil kunci rumah = 14 hari
  • CF dikeluarkan = Tak tahu bila...
  • Tempoh jaminan kualiti rumah = 6 bulan
  • Tempoh serah bayaran kepada Kontraktor = 7 hari

KESIMPULAN DAN RUMUSAN

Perbincangan demi perbincangan di meja rundingan telah dijalankan sejak 2002 bilamana Projek Desa Kerayong Indah ini telah menampakkan tanda-tanda kegagalan bilamana Kontraktor Bumi Circle telah memberikan berbagai-bagai alasan yang kadangkala kita fikir tidak logik langsung seperti masalah "kekurangan pekerja". Cuba kalau kita beritahu kepada Kontraktor bahawa kita menghadapi masalah "kekurangan wang" dan tak dapat membuat bayaran kepada mereka, apakah jawapan yang bakal kita terima daripada mereka? Pasti surat berserta Penalti 10% akan dikenakan kepada kita.

Kemudian kita dijanjikan oleh mereka dengan bermacam-macam tarikh untuk menyiapkan rumah tersebut. Malahan ianya disaksikan oleh salah seorang exco Negeri Selangor. Masa mesyuarat ...boleh...boleh...semuanya boleh siap. Tapi bila tengok kat tapak projek, lain yang jadinya.

Ini tak termasuk beberapa unit rumah yang tak ikut spesifikasi seperti ukuran keluasan rumah yang lebih kecil daripada yang sepatutnya, pendawaian elektrik yang bersimpang siur, penggunaan batu blok dan sebagainya. Masihkah kita boleh terima penipuan yang sebegini rupa?

Sebagai Pembeli, Kita nak tanya kepada mereka, mengapakah kita dibebankan dengan permasalahan sedemikian serupa sedangkan kita dah mengeluarkan wang sehingga ratusan ribu ringgit? Mengapa pula mereka tak pernah bertanya kepada kita, ada duit ke nak bayar ansuran bank? Ada dapat surat saman dari Bank ke? Ada duit ke nak bayar sewaan rumah?

Draf Perjanjian Baru yang kita terima dan analisa pada Februari 2007 yang lalu jelas menunjukkan ketidakadilan yang mana Pembeli dibebankan dengan bermacam-macam pra-syarat. Kita melihat, Pembeli seolah-olah ditekan dengan bermacam-mana syarat sedangkan dipihak Kontraktor diletakkan pada syarat yang paling minimum sekali.

Sekiranya Kontraktor Baru ini GAGAL sekali lagi, maka masalah Pembeli akan semakin bertambah rumit kerana Pembeli akan menanggung kerugian yang berlipat kali ganda.

Pembeli yang telah memfailkan Tuntutan Gantirugi dan Kembalikan Wang Pembeli Desa kerayong Indah ini sebenarnya telah tidak lagi mengharapkan rumah tersebut. Apa yang kita inginkan adalah supaya wang beserta gantirugi tersebut dikembalikan kepada kita bagi membolehkan kita mencari kediaman lain yang lebih menyakinkan.

Semoga Allah akan sentiasa bersama dengan kita yang telah teranaiya ini.

TAMAT.

Wassalam
Blogger.

No comments: