Makluman Tarikh Mahkamah & Isu Semasa

Monday, November 19, 2007

Apa Ada Dengan Perjanjian Baru-Siri 3

...sambungan dari Siri-2
DENDA PEMBAYARAN LEWAT
Perenggan 7 menyatakan bahawa Pembeli akan dikenakan Denda Lewat 10% sekiranya GAGAL menyerahkan Baki Kontrak (baki yang belum dilepaskan oleh Pembiaya@progress payment) kepada Kontraktor Baru dan dikira secara harian.



MASA UNTUK MENYERAHKAN PEMILIKAN KOSONG
Pernyataan 9(a) menyatakan Kontraktor Baru akan menyiapkan rumah tersebut dalam masa 30 bulan (2 1/2 tahun) daripada tarikh penyambungan kerja-kerja pembinaan rumah tersebut. Ini bermaksud :-
  • Sekiranya Perjanjian baru ditandatangani pada Disember 2007, ianya bukanlah satu kemestian rumah tersebut disiapkan selewat-lewatnya pada Jun 2010 kerana ianya bergantung kepada tarikh permulaan penyambungan kerja dilakukan oleh Kontraktor Baru. Andainya Kontraktor Baru lewat memulakan kerja, maka tarikh siap akan menjadi lewat dan tertunda lebih lama lagi.
  • Kita menjangkakan jika ianya GAGAL disiapkan juga pada Jun 2010 nanti, maka Pembeli juga akan hilang HAK dan KELAYAKAN untuk membuat tuntutan terhadap apa juga pembayaran yang telah dibuat kepada Bumi Circle kerana ianya telah melepasi Tempoh dan Hadmasa yang sah dari segi perundangan. Bayangkan apa akan terjadi kepada Pembeli yang telah membuat pembayaran sehingga 95% kepada Bumi Circle? Sedangkan Kontraktor Baru hanya akan bertanggung jawab terhadap baki 5% sahaja seperti yang termaktub di dalam Perjanjian baru ini. Dalam masa yang sama, hutang dengan pihak Pembiaya (Bank) mesti dijelaskan, jika tidak, status muflis akan menjadi milik Pembeli apabila pihak Pembiaya membuat tuntutan undang-undang di mahkamah bagi mendapatkan semula wang yang telah dikeluarkan oleh Pembiaya. Bak kata pepatah, terlepas mulut harimau, masuk pula mulut buaya.
  • Kita melihat ada sesuatu yang lebih besar yang tidak lebih dari gimik p*********a sahaja. Kalau mereka benar-benar ikhlas, mengapa tidak dari 2002 lagi apabila rumah tersebut telah menampakkan tanda-tanda kegagalan oleh Bumi Circle? Ini...kan Projek Perumahan Rakyat dari Rezab Melayu untuk Orang Melayu. Mengapa YB kita langsung tidak turun menjengok? Susah sangat ke nak bantu bangsa sendiri? Kita akan paparkan jaminan bertulis daripada YB semasa mempromosikan Projek ini pada 1998 yang lalu di dalam episod yang akan datang. Tunggu....
Manakala Perenggan 9(b) pula lebih memihak kepada Kontraktor Baru bilamana Denda Lewat (LAD) yang perlu dibayar oleh mereka hanyalah 5% sahaja. Kita lihat perkiraan di bawah ini :-

Harga rumah : RM128,000.00
Jumlah Pinjaman dengan Bank = RM115,200.00
Bank telah bayar kepada Bumi Circle 95% = RM109,440.00
Baki yang belum dilepaskan oleh Bank 5% = RM 5,760.00
Jumlah lewat siap (6 bulan) = 182 hari (sehingga Disember 2010).
Denda Lewat dibayar oleh Kontraktor = (182 x RM5,760)/365 x 5% = RM143.00

Sekarang Kita bandingkan pula dengan Sewaan Rumah yang terpaksa kita tanggung sejak 2002 :-
Sewaan bulanan = RM500.00
Jangkamasa sewaan dari Jan 2003 hingga Disember 2010 = 8 tahun = 96 bulan
Jumlah sewaan yang kena bayar = RM500 x 96 bulan = RM48,000.00

Jika dicampur Harga Rumah RM128,000.00 dengan Sewaan Rumah yang terpaksa kita tanggung, maka jumlah yang terpaksa kita keluarkan untuk mendapatkan rumah tersebut ialah RM176,000.00 iaitu peningkatan sebanyak 38% daripada harga rumah yang sebenarnya.

Siapa sebenarnya yang untung? Yang pasti Bumi Circle akan Selamat walaupun terpaksa gulung tikar, Kontraktor Baru hanya perlu Membayar Sedikit sahaja (itupun kalau pembeli failkan tuntutan di mahkamah) dan Kerajaan Negeri akan Terlepas Bebanan dan Tanggungjawab manakala mereka-mereka yang terlibat di dalam Projek ini akan Tidur Lena.

Itupun kalau rumah tersebut berjaya disiapkan. Bagaimana kalau rumah tersebut GAGAL disiapkan oleh
Kontraktor Baru? Lihatlah apa yang terjadi dengan Projek Perumahan Tmn Senawang Jaya yang telah menunggu hampir 24 tahun tetapi masih belum menampakkan hasilnya. Siapa sebenarnya yang akan menanggung kerugian yang berlipat kali ganda ini? Risiko sebenilah yang akan ditanggung oleh Pembeli demi untuk mendapatkan sebuah kediaman yang sempurna di bumi Selangor ini.

Inilah diantara sebab-sebab utama mengapa kita memfailkan Tuntutan Gantirugi dan kembalikan Wang Pembeli Desa kerayong Indah ini. Apa yang kita perjuangkan senenarnya adalah HAK kita.

NOTA PENTING :-
  • Pembeli/pembiaya lewat bayar progress payment, denda = 10%
  • Kontraktor lewat siapkan rumah, denda LAD = 5%
  • Rumah akan disiapkan dalam masa 30 bulan = sehingga Jun 2010
  • Luputnya Tempoh dan Hadmasa = seawal Jun 2008
  • Pembeli terus membayar sewaan rumah = RM48,000.00

...bersambung ke Siri-4

Wassalam
Blogger.

No comments: