Makluman Tarikh Mahkamah & Isu Semasa

Monday, May 19, 2008

Dr Mahathir Keluar UmNO

Alor Star, Kedah, Isnin 19 Mei 2008 - Mantan Perdana Menteri Malaysia yang pernah memegang tampuk pemerintahan selama hampir 22 tahun, hari ini secara rasmi mengumumkan keluar dari UmNO ekoran dari kekecewaannya terhadap kepemimpinan Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri yang gagal memimpin negara sehingga Barisan Nasional mengalami kekalahan yang besar di dalam Pilihanraya Umum ke-12 pada 8 mac 2008 yang lalu.

Bercakap kepada pemberita selepas majlis anjuran Dewan Perhimpunan Melayu kedah itu, Dr Mahathir dengan wajah kecewa berkata beliau terpaksa mengambil tindakan keluar Umno yang dianggotai sejak 1946 kerana berpendapat parti itu tidak lagi dapat berperanan sebagai sebuah parti politik sebenar untuk membela nasib Melayu, sepertimana hasrat sejarah penubuhannya.

Beliau menyatakan pendiriannya adalah jelas dan tidak akan menyertai UmNo selagi Dato' Seri Abdullah masih menjadi Perdana Menteri dan Presiden UmNO.

"Tunggulah hingga Abdullah letak jawatan sebagai Perdana Menteri dan Presiden parti, dan kita boleh kembali semula kepada Umno" - Mahathir

Beliau juga menyeru ahli UmNo yang lain agar turut keluar daripada parti untuk menunjukkan tanda protes terhadap Dato' Seri Abdullah.

Mengulas perkara yang sama, Ahli Majlis Tertinggi UmNO (MT), Dato' Shahrir Samad juga tidak menolak kemungkinan akan adanya pilihanraya umum dalam masa terdekat sekiranya berlaku perubahan secara besar-besaran yang mana ramai Ahli Parlimen tampil menyahut seruan Dr Mahathir itu dengan meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen. Barisan Nasional yang akan kehilangan mandat tiada pilihan selain memohon perkenan SPB Agung untuk membubarkan Parlimen dan mengadakan pilihanraya umum bagi mengelakkan Pakatan Rakyat membentuk kerajaan sekiranya Ahli Parlimen menyertai Pakatan Rakyat. Baca lagi...

Apapun, hakikat sebenarnya yang dapat dirasakan bukan sahaja pergolakan yang berlaku ini adalah disebabkan kekalahan Barisan Nasional adalah di dalam PRU-122 yang lalu dan kegagalan Dato' Seri Abdullah sahaja, malahan lebih dari itu seperti memperkenalkan Islam Hadhari yang secara tidak langsung memecah belahkan perpaduan umat Islam, gejala sosial yang semakin hari semakin bertambah parah seperti yang berlaku baru-baru ini di Port Dickson, kejadian jenayah, rogol, anak hilang, anak lari dari rumah, gejala rasuah yang semakin parah yang hanya di dalam ucapan berapi-api untuk membanterasnya.

Bukan itu sahaja, rakyat yang saban hari kian menderita ekoran kenaikan harga barangan secara mendadak, bekalan makanan seringkali terputus (masa zaman Dr mahathir jarang sekali kita dengar masalah ini), kenaikan gaji hanya tertumpu kepada kakitangan kerajaan sehingga mencecah 30% sedangkan pekerja di sektor swasta terpaksa berputih mata. Secara tidak langsung dengan kenaikan gaji dan elaun ini telah menyebabkan harga barangan meningkat naik termasuklah perbelanjaan persekolahan anak mencecah ribuan ringgit.

Apa yang lebih menariknya ekoran peristiharan Dr Mahatir ini adalah sebagai senario politik sepertimana Tunku Abdul Rahman yang keluar dari UmNO sebelum akhir hayatnya kerana kecewa dengan semasa era kepimpinan Dr Mahathir bilamana UMNO (Lama) telah diistiharkan sebagai sebuah pertubuhan yang tidak sah oleh mahkamah.

Blogger dapat merasakan bahawa kebangkitan semula Dato' Seri Anwar Ibrahim di dalam arena politik tanahair selepas dipenjarakan selama 8 tahun telah banyak merubah senario politik tanahair dan yang paling kuat merasai tempiasnya adalah UmNO sendiri. Kerana UmNO (baru) hari ini ternyata tidak dapat membantu orang-orang Melayu sepertimana apa yang kita semua alami ekoran kegagalan Projek Pemilikan Tanah Terancang Desa Kerayong Indah ini.

JKKK Melayu...Kontraktor Melayu...PBT Melayu... LPHS Melayu... ADUN Melayu... Ahli Parlimen Melayu...MB Melayu... PM Melayu.. Pembelipun Melayu 100%, tetapi tiada siapa yang datang membantu.

Terkini !!! Senarai keluar UmNO :-
1. Dr Mahathir Mohamad (No. keahlian :00000001)
2. Siti Hasmah (No. keahlian :00000002)
3. Sanusi Junid

Lagi berita tentang Dr Mahathir keluar UmNO :
Dalam Negara :
"Saya orang paling gembira di dunia"-Nik Aziz
Sanusi Junid ikut jejak Dr M keluar Umno
Keluar parti bukan jalan penyelesaian-Azalina
Duri dalam daging sudah terkeluar - Musa Hitam
Reaksi pemimpin UMNO

Luar Negara:
Mahathir quits Malaysia's governing party-Herald Tribune
Mahathir quits Malaysia party-Al-Jazeera
Malaysia's Mahathir quits ruling party
Malaysian former PM Mahathir quits ruling party UMNO



No comments: