Makluman Tarikh Mahkamah & Isu Semasa

Friday, November 2, 2007

Isu Perumahan dan Nasib Pembeli

Assalamualaikum
Pada minggu lepas Blogger telah mengunjungi Pejabat Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS) bagi tujuan untuk mendapatkan surat pengesahan rumah terbengkalai bagi Projek Perumahan Desa Kerayong Indah ini. Alhamdulillah, selepas seminggu, barulah Blogger memperolehi surat pengesahan tersebut.

Adapun tujuan Blogger mendapatkan pengesahan tersebut (walaupun semua orang tahu bahawa Projek Desa Kerayong Indah ini memang telah terbengkalai sepenuhnya sejak sekian lama) adalah bagi tujuan untuk memohon kepada pihak bank/pembiaya supaya kadar faedah semasa yang dikenakan dapat dikurangkan bagi meringankan bebanan kerana kegagalan menduduki rumah tersebut sepertimana yang telah dijanjikan oleh pihak pemaju.

Pembeli-pembeli yang telah memfailkan tuntutan di mahkamah, tetapi masih meneruskan pembayaran kepada pihak bank atau pembiaya samada secara tunai ataupun potongan gaji berjadual, maka permohonan boleh dimajukan kepada pihak bank atau pembiaya untuk tujuan mendapatkan pengurangan kadar faedah semasa. Tahniah kepada anda kerana masih mematuhi perjanjian pinjaman walaupun terpaksa bersusah payah menjelaskan ansuran pinjaman tersebut pada setiap bulan.

Pembeli-pembeli yang tidak berupaya menjelaskan ansuran pinjaman boleh mengajukan permohonan penangguhan kepada pihak bank masing-masing.

Kajian menunjukkan Peminjam sistem konvensional tidak menghadapi masalah yang besar berhubung dengan kadar faedah ini kerana ianya dikira berdasarkan kepada amaun semasa. Ianya berbeza dengan Peminjam sistem Islamik yangmana kadar keuntungan (faedah) dikira berdasarkan kepada keseluruhan amaun yang telah diakadkan semasa menandatangani perjanjian pinjaman tersebut. Bebanan semakin bertambah sekiranya pembeli tidak membuat apa-apa pembayaran ansuran bulanan kepada pihak bank/pembiaya dan ianya akan meningkat dari bulan ke bulan.

Bagi pembeli yang ingin mengelakkan sebarang masalah seperti "senarai hitam" (black-list) kerana ketidakupayaan untuk meneruskan pembayaran ansuran bulanan yangmana ianya akan menyebabkan kesukaran kepada pembeli DKI ini untuk mendapatkan pinjaman lain daripada mana-mana institusi kewangan, maka boleh juga membuat pengeluaran daripada wang simpanan KWSP bagi tujuan tersebut.

Apapun yang berlaku, kita sebagai Pembeli dan Pengguna seringkali tersepit dan menjadi mangsa kepada keadaan yang mana kita terpaksa menanggung KERUGIAN yang besar di atas KEGAGALAN dan KERAKUSAN orang lain memerah WANG kita. Malahan setakat hari ini sahaja, Blogger sendiri telah terpaksa menghabiskan wang sebanyak lebih daripada RM100,000.00, tetapi impian untuk memiliki rumah sendiri semakin hilang daripada pandangan.

Apa yang kita harapkan agar pihak-pihak yang berkuasa dan mempunyai kuasa agar dapat melihat permasalahan pembeli dan pengguna seperti kita ini dan melakukan sesuatu bagi membendung masalah-masalah ini daripada berterusan menimpa kita semua sedangkan mereka-mereka yang terlibat dengan KEGAGALAN ini masih boleh tersenyum bilamana projek DKI ini diwar-warkan akan diambil alih oleh pihak lain seawal Mac 2007 yang lalu.

Kita telah meneliti dengan mendalam Draf Perjanjian Baru tersebut sebelum memfailkan tuntutan ini di mahkamah yangmana antara lainnya ia seolah-olah untuk menutup KEGAGALAN mereka dengan menyajikan sesuatu yang tidak menguntungkan apatahlagi menyebelahi kita semua. InsyaAllah, di dalam episod yang akan datang, kita "upload" butiran Draf Perjanjian tersebut untuk dinilai oleh semua pembeli.

Ingatlah, wahai segolongan manusia yang hanya mementingkan diri sendiri, seandainya anda terlepas daripada hukuman dan undang-undang dunia, pasti hukuman daripada Yang Maha Esa di Akhirat nanti akan menanti anda. Itu janji Allah kepada setiap hambanya yang melakukan kemungkaran.

Wassalam
Blogger.

1 comment:

lady mia said...

Halo, Ramadan adalah di sini sudah tidak Anda berpikir itu adalah waktu untuk mendapatkan berkah dari Allah bisa conected hari ini dan Anda yakin akan bahagia dengan kasih karunia Allah.
Nama saya adalah Cynthia Johnson. kita hipotek, pinjaman rumah, kredit mobil, pinjaman Hotel, tawaran komersial Umum Mr John Carlson, orang harus memperbarui semua situasi keuangan di dunia / perusahaan untuk membantu mereka yang terdaftar pemberi pinjaman uang pinjaman pribadi, kredit, kredit konstruksi, rendah suku bunga 2% dll kredit modal, pinjaman usaha dan pinjaman kredit buruk bekerja, start up. Kami membiayai proyek di tangan dan perusahaan Anda / mitra dan saya juga ingin menawarkan pinjaman pribadi untuk klien mereka. hubungi kami melalui e-mail untuk informasi lebih lanjut: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com