Makluman Tarikh Mahkamah & Isu Semasa

Sunday, May 25, 2008

KPKT Nak Kaji Dasar Perumahan Negara



IPOH, 25 Mei 2008 -- Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan akan melaksanakan Dasar Perumahan Negara hanya selepas memperolehi maklum balas daripada orang ramai sehingga akhir tahun ini bagi mendapatkan input dalam merangka satu dasar yang lebih seimbang dan adil. Ini adalah bagi memastikan kepentingan pembeli rumah benar-benar dilindungi dan dalam masa yang sama tidak mahu dilihat sebagai terlalu banyak campur tangan kerajaan sehingga boleh 'melemaskan' industri perumahan negara serta pasaran bebas.

Beliau berkata dasar baru yang akan diperkenalkan kelak akan mengambil kira kepentingan semua pihak termasuk pembeli rumah dan mereka yang terlibat dalam industri berkenaan selain memastikan ia tidak merencatkan pembangunan sektor perumahan di negara ini.

"Kerajaan tidak boleh melakukan terlalu banyak perubahan tetapi dalam masa sama kita juga mahu melindungi pembeli rumah kerana mereka mudah tertipu dengan sesetengah projek" - Ong Ka chuan


Ong berkata kerajaan mahu memastikan keseimbangan dengan merangka satu dasar lebih menyeluruh yang mendapat sokongan semua pihak yang berkepentingan.

Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Hamzah Zainuddin, dilaporkan berkata masalah projek perumahan terbengkalai mungkin akan menjadi suatu perkara lapuk tidak lama lagi apabila kerajaan memperkenal dan melaksanakan Dasar Perumahan Negara khusus bagi menangani pelbagai masalah dalam sektor perumahan. Pihak kementerian juga akan memberi perhatian yang lebih terhadap laporan kemajuan syarikat dan projek dengan laporan kemajuan projek akan disyorkan supaya diserahkan kepada kementerian dengan lebih kerap untuk tujuan pemantauan, berbeza dengan keadaan ketika ini di mana syarikat pemaju hanya dikehendaki menghantar laporan dua kali setahun. [seterusnya]

ULASAN :
Inilah senario yang seringkali berlaku terhadap pembeli-pembeli rumah pada hari ini. Bila menteri bertukar tangan, maka ada sahaja perkara baru yang hendak dikaji dan diteliti terlebih dahulu yang kadang kala tak tertunai sehingga jawatan menteri tersebut bertukar kepada orang lain. Kemudian ianya akan senyap begitu sahaja tanpa apa-apa tindakan susulan.

Kalau rakyat disajikan dengan "Black List" kalau tak bayar pinjaman, mengapa pula pengarah-pengarah syarikat yang telah menyebabkan sesuatu projek tersebut terbengkalai tidak boleh di "Black-List"kan oleh pihak kerajaan seperti KPKT, PBT, Majlis Daerah dan sebagainya? Pada masa sekarang mereka hanya menyenarai-hitamkan nama syarikat sahaja dan bukannya pengarah yang terbabit. Jadi di dalam soal ini, pengarah akan selamat dan boleh memajukan projek lain dengan nama syarikat yang lain pula atau secara usahasama sepertimana yang berlaku ke atas pengarah-pengarah Bumi Circle yang sekarang ini diberitakan mengusahakan projek baru.

Kita lihat bahawa golongan pemaju-pemaju perumahan di Malaysia ini sebenarnya seolah-olah dibela oleh kerajaan bilamana bekas Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Dato' Seri Ong Ka Ting pernah berkata bahawa pemaju sebenarnya tiada modal untuk melaksanakan sesuatu projek perumahan dan ianya memerlukan wang pendahuluan (progress payment, dengan izin..) untuk menjalankan projek perumahan tersebut (Bumi Circle dapat dana RM62 juta). Jadi bila projek terbengkalai, maka pemaju akan selamat daripada didakwa, kerana Akta Syarikat 1965 hanya membenarkan syarikat sahaja yang dimufliskan dan bukannya pengarah syarikat.

Berbanding dengan negara jiran Singapura yang telah mengamalkan "bina-jual" untuk tidak membebankan rakyat mereka. Mereka sebenarnya yang lebih prihatin berbanding dengan pemimpin negara kita yang sekarang ini bercakaran untuk merebut kuasa daripada membela nasib rakyat jelata seperti yang diperkatakan oleh Mantan Timbalan Perdana Menteri DSAI. [Klik disini]

Artikel berkaitan :
Dewan Rakyat Selasa 16 Julai 1991
Dewan Rakyat Rabu, 20 Oktober 1999
Gubal Akta Pemaju-Kolumnis Salleh Buang


1 comment:

financialserviceoffer said...

Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via financialserviceoffer876@gmail.com whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thank