Makluman Tarikh Mahkamah & Isu Semasa

Thursday, March 20, 2008

Selamat Menyambut Maulidur Rasul 1429H





Hari ini 12 Rabiul Awal 1429H bersamaan dengan 20 Mac 2008, seluruh umat Islam menyambut hari keputeraan junjungan mulia Nabi Muhammad SAW. Baginda lahir pada 12 Rabiul Awal Tahun Gajah bersamaan dengan 23 April 571.

Bulan Rabiulawal bermaksud bulan dimana bermulanya musim bunga bagi tanaman. Mengikut kebiasaannya di Tanah Arab, sewaktu bulan Rabiulawal pokok buah-buahan mula berbunga dan seterusnya berbuah. Maka nama bulan ini diambil sempena musim berbunga tanaman mereka. Dan setelah kedatangan Islam, Rasulullah saw telah mengekalkan nama Rabiulawal ini sehinggalah sekarang.

Satu nikmat besar yang dikurniakan Allah kepada manusia ialah memperolehi perutusan daripada nabi dan rasul. Mereka adalah pembawa risalah Islam, sekali gus menjadi contoh tauladan kepada umat manusia seluruhnya.

Firman-Nya dalam surah Ali Imran ayat 164 bermaksud: Sesungguhnya Allah telah memberi kurnia kepada orang-orang yang beriman ketika Allah mengutus di antara mereka seorang rasul daripada golongan mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah, membersihkan (jiwa) mereka dan mengajarkan kepada mereka al-Kitab dan al-Hikmah. Dan sesungguhnya sebelum (kedatangan nabi) itu, mereka adalah benar-benar kesesatan yang nyata.

Sepatutnya sambutan Maulidur Rasul telah kita raikan secara bersama-sama sebanyak 6 kali sejak 2002 (tahun rumah Desa kerayong Indah siap). Malangnya dengan kegagalan pihak Bumi Circle menyiapkan rumah tersebut, maka kita semua terpaksa meraikannya secara berasingan di tempat masing-masing.

Walaubagaimanapun, marilah kita bersama-sama mengucapkan salam dan selawat ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad SAW yang telah menjadi utusan Allah SWT untuk membimbing kita semua ke jalan yang benar. InsyaAllah.

Wassalam
Blogger.

No comments: