Makluman Tarikh Mahkamah & Isu Semasa

Sunday, April 15, 2007

DKI : Siri Pertama

Assalamualaikum. siri Pertama (13hb . Feb 2007)

Saya panjangkan e-mail yang saya tulis pada 10hb.Februari 2007 lalu.
Tapi tak dapat post ke yahoogroup kerana masalah server.
Saya baru balik sekejap tadi dari DKI. Tengok tapak projek.
Jalan nak masuk punyalah seksa. Kalau keta memang tak lepas punya. Itupun saya kena pakat ngan orang rumah tambak dengan batu supaya lepas masuk sampai ke atas. Saya habiskan masa lebih 2 jam meneliti projek DKI. Hanya kesedihan dan airmata yang dapat menggambarkan keadaan rumah kita semua.

Sempat saya ambil lebih dari 100 keping gambar. Keadaan rumah , persekitaran. Sekali tu terjumpa dengan seorang lelaki dlm kawasan DKI, katanya duduk di Bukit Kerayong. Lain macam je bunyinya.

Tengok keadaan dalaman rumah yang dah siap atau hampir siap, macam tak percaya. Wayar elektrik, kepala paip (tembaga) dsbnya, lesap…. Ada rumah yang dikelilingi semak..malahan semak lagi tinggi dari atap rumah.

Hakisan tanah, toksah cakap….sedih sekali. InsyaAllah dalam perjumpaan yang akan datang, saya akan print gambarnya untuk tontonan kita semua.

Bukanlah kita tidak mahu bersabar. Malahan kitalah (orang Melayu) yang paling bersabar dalam segala segi.
Tapi…kesabaran kita ada hadnya..
Tapi kalau dah terpaksa keluarkan duit untuk sesuatu yang kita tak boleh nak dapat…apa gunanya.

Boleh kita sabar kalau hari2 bank talipon. Surat …toksah nak cakap, macam2 kaler yang dapat.
Tanyalah pada pembeli lain, berapa orang yang dah kena Black List (termasuk saya).

Pasal orang lain yang buat hal, kita yang kena tanggung kesusahan. Betul ke tu? Dah tu apa hak kita sebagai pembeli? Sebagai rakyat ?

Pasal perjanjian baru tu, saya tak mahu sentuh banyak sangat. Tapi berfikirlah secara bijak, Tidak ada satu companypun dlm dunia ini yang akan sanggup ambil alih projek tanpa apa2 tambahan bayaran.

Takkan lah Kerajaan negeri nak topup…BC lagi tak payah. Pusing2 balik, pembeli jugak yang kena. Sebab tu diaorang nak kita sain agreement baru.

Bagi saya….no agreement baru, kerana agreement dulu dah cukup apa…

Agreement baru tu nanti semata2 untuk menutup kesalahan mereka serta mengesahkan bahawa kita tak boleh saman mereka. Tanyalah kepada mana2 lawyer…itulah jawapannya.

Nak tunggu lagi 36 bulan? Besok buat hal lagi…tapi kali ni nak sue sapa? PS….BC?....dah tak boleh saman lagi sebab 2008 tarikh legal action tamat.

Ini adalah pengalaman kedua saya beli rumah yang melibatkan Tanah Anugerah kerajaan Negeri.
Kes pertama berlaku di Melaka, tanah kelahiran saya. Malas saya nak cerita panjang…sedih.
Yang jadi mangsanya adalah kita.

Marilah kita bersama, bergabung usaha untuk menuntut hak kita.
Sudah tiada gunanya kita menuntut RUMAH yang entahkan siap entahkah tidak.

NOTE : Kami sedang mengumpul sejumlah pembeli untuk tujuan legal
action dan lawyer telahpun dilantik beberapa hari yang lalu.
Kepada pembeli yang ingin menuntut gantirugi, anda semua dialu-alukan.

Wassalam.
(oleh Sdr Kamarol).

No comments: