Panggilan Akhir (SAMAN DI MAHKAMAH)

Sila ambil perhatian kepada tentang tarikh akhir kepada pembeli-pembeli yang masih belum memfailkan Tuntutan agar segera berbuat demikian bagi mengelakkan daripada ketinggalan untuk membuat Tuntutan Gantirugi. Tiada apa yang dapat dilakukan lagi sekiranya anda tidak memfailkannya di dalam tempoh yang telah ditetapkan apatahlagi jika Tempoh dan Hadmasa telah berakhir.

Makluman Tarikh Mahkamah & Isu Semasa

Thursday, November 29, 2007

Makluman Penting Untuk Pembeli

Makluman penting untuk Pembeli Desa Kerayong Indah yang telah memfailkan tuntutan Selanjutnya...


Wassalam
Blogger.


Tuesday, November 27, 2007

Notis Pra-Bicara K1K2K3



Pihak Peguam telahpun memfailkan Notis untuk Pihak Defendan-Defendan HADIR ke Pengurusan Kes (Pra-Bicara) di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Shah Alam, Shah Alam, Selangor Darul Ehsan bagi Pembeli-Pembeli Desa Kerayong Indah. Selanjutnya...


Wassalam
Blogger.


Wednesday, November 21, 2007

Apa Ada Dengan Perjanjian Baru-Siri 4

Siri Akhir ...sambungan dari Siri-3
PENYERAHAN PEMILIKAN KOSONG
Perenggan 10(a) menyatakan bahawa apabila rumah telah disahkan siap oleh Arkitek Kontraktor dan Pembeli telahpun membuat kesemua pembayaran yang perlu kepada Kontraktor, maka pihak Kontraktor dibenarkan untuk menyerahkan kunci rumah tersebut kepada Pembeli walaupun Sijil Layak Menduduki masih belum diperolehi daripada Pihak Berkuasa Tempatan. Perkara sebegini seringkali terjadi kepada Pembeli yang tidak menyedari bahawa Kontraktor bermaksud untuk mengelak daripada membayar LAD kepada Pembeli jika lewat menyiapkan dan seterusnya menyerahkan kunci rumah. Apa guna kita ada kunci rumah, kalau kita masih tidak boleh mendudukinya?

Perenggan 10(b) Kontraktor akan mengeluarkan notis 14 hari untuk Pembeli mengambil kunci rumah tersebut. Jika Pembeli GAGAL mengambilnya, maka ianya dianggap telah diserahkan kepada Pembeli.

Kita melihat bahawa Pembeli seolah-olah akan dipaksa untuk mengambil kunci rumah apabila Arkitek Kontraktor membuat pengesahan penyiapan rumah tersebut. Apa yang kita khuatirkan adalah :-
  • Kontraktor akan tergesa-gesa mengeluarkan notis mengambil kunci rumah walaupun terdapat kecacatan seperti bumbung bocor, paip air bocor, saluran najis tersumbat dan lain-lain lagi. Ini adalah bagi mengelakkan Kontraktor daripada terpaksa membayar LAD apabila telah melepasi tempoh 30 bulan tersebut.
  • Apabila Kunci rumah sudah diterima, Pembeli sebenarnya masih belum boleh menduduki rumah tersebut sehingga Sijil Layak Menduduki (CF) diperolehi daripada Pihak Berkuasa Tempatan. Bagaimana kalau Kontraktor menghadapi masalah untuk mendapatkan CF tersebut? Bagaimana dengan tempoh tanggungan kecacatan? Bukankah ianya dikira dari tarikh Pembeli menerima kunci rumah dan bukannya dari tarikh Pembeli boleh menduduki rumah tersebut (selepas dapat CF)?
  • Apabila Pembeli ingin mengambil kunci rumah nanti, apakah Pembeli tidak akan dikenakan dengan apa-apa bayaran tambahan (bayaran tersembunyi)? Tanyalah kepada mana-mana pembeli rumah di tempat lain, apakah mereka tidak menghadapi masalah sedemikian? Kita dapat merasakan bahawa Pembeli akan dikenakan bayaran tambahan sebagai menggantikan kos membaikpulih seperti kecurian pada pendawaian elektrik, gelongsor tingkap aluminium dan lain-lain lagi. Memanglah pada masa sekarang, bilamana nak memujuk untuk tandatangan perjanjian baru, semuanya cakap tak perlu tambah apa-apa bayaran...hanya turunkan tandatangan sahaja, tetapi bila masanya nak ambil kunci rumah nanti,.... siapkan duit aje lah.....


TEMPOH TANGGUNGAN KECACATAN (TEMPOH JAMINAN)
Pernyataan 12 menyatakan Kontraktor Baru memberi jaminan kecacatan HANYA 6 Bulan SAHAJA. Ni kira boleh masuk ke dalam "Malaysia Book of Record" . Carilah mana-mana projek perumahan di Malaysia ini kalau ada mana-mana Pemaju atau Kontraktor beri tempoh jaminan yang sesingkat ini. Pada kebiasaannya tempoh jaminan adalah 18 bulan (3 kali ganda tu...), tetapi perjanjian baru tersebut sekadar 6 bulan sahaja. Inikah yang dinamakan keadilan?

  • Apabila Kontraktor Baru telah menyerahkan kunci rumah, Pembeli masih tidak boleh menduduki rumah tersebut kerana CF masih belum diluluskan. Bagaimana kalau CF hanya diperolehi selepas 6 bulan daripada tarikh penyerahan kunci rumah? Sudah pasti tempoh jaminan ini akan TAMAT dan Pembeli tidak lagi boleh membuat sebarang tuntutan terhadap Kontraktor. Yang pasti Kontraktor Baru tersebut akan SELAMAT.
  • Kalaupun CF boleh diluluskan dalam masa yang singkat, tetapi pada kebiasaannya kecacatan pada rumah hanya boleh dilihat (berlaku) diantara 6 bulan hingga ke 12 bulan. Yang pasti "Retaining Wall" setinggi 10 kaki akan menghadapi masalah besar selepas tempoh 6 bulan. Pada masa tersebut, bukanlah hanya RM100 atau RM200 sahaja tetapi kosnya akan mencecah ribuan ringgit untuk membaikinya. Bagaimana kalau runtuhan tersebut membabitkan rumah jiran tetangga kita. Tak pasal-pasal terpaksalah kita keluarkan belanja untuk membaikinya juga.
  • Ini belum termasuk permasalahan dengan tangki septik (tangki najis) yang telah menjadi masalah besar kerana terdapatnya "batu-batu besar" dalam perut bumi Desa Kerayong Indah ini. Untuk membuat tangki septik secara individu pasti akan mengundang masalah dikemudian hari nanti. Kita tidak dapat bayangkan sekiranya ianya diputuskan oleh mereka nanti. Bagaimana halnya dengan jiran tetangga kita yang mana tapak rumahnya 10 kaki lebih rendah daripada tapak rumah kita? Pasti air najis akan mengalir ke laman rumah jiran kita itu. Dahlah kira kehilangan sekurang-kurang 3 kaki persegi tanah apabila adanya "individu sectic tank" ini, pastu...nak buat kat depan rumah pulak. Mana ada dalam kamus, tangki najis letak depan rumah? Atau kita akan terpaksa mengeluarkan belanja untuk kerja-kerja penyedutan najis oleh "Indah Water" yang nilainya bukanlah RM10 atau RM20 sahaja. Selepas 6 bulan tempoh jaminan, semua masalah seperti ini tidak akan dilayan lagi oleh Kontraktor.



Perenggan 17 menyatakan Perjanjian ini sebagai Perjanjian Tambahan dan Pembeli dikehendaki dalam masa 7 hari daripada tarikh menandatanganinya untuk menyebabkan Pihak Pembiaya/Bank menyerahkan baki pembayaran yang masih belum dilepaskan kepada Kontraktor Baru.

Mengapa hanya kepada Pembeli sahaja yang diletakkan syarat-syarat dan peraturan yang berat-berat sebegini? Sedangkan pihak Kontraktor hanya pada kadar yang paling minimum.

NOTA PENTING :-
  • Pembeli diwajibkan mengambil kunci rumah = 14 hari
  • CF dikeluarkan = Tak tahu bila...
  • Tempoh jaminan kualiti rumah = 6 bulan
  • Tempoh serah bayaran kepada Kontraktor = 7 hari

KESIMPULAN DAN RUMUSAN

Perbincangan demi perbincangan di meja rundingan telah dijalankan sejak 2002 bilamana Projek Desa Kerayong Indah ini telah menampakkan tanda-tanda kegagalan bilamana Kontraktor Bumi Circle telah memberikan berbagai-bagai alasan yang kadangkala kita fikir tidak logik langsung seperti masalah "kekurangan pekerja". Cuba kalau kita beritahu kepada Kontraktor bahawa kita menghadapi masalah "kekurangan wang" dan tak dapat membuat bayaran kepada mereka, apakah jawapan yang bakal kita terima daripada mereka? Pasti surat berserta Penalti 10% akan dikenakan kepada kita.

Kemudian kita dijanjikan oleh mereka dengan bermacam-macam tarikh untuk menyiapkan rumah tersebut. Malahan ianya disaksikan oleh salah seorang exco Negeri Selangor. Masa mesyuarat ...boleh...boleh...semuanya boleh siap. Tapi bila tengok kat tapak projek, lain yang jadinya.

Ini tak termasuk beberapa unit rumah yang tak ikut spesifikasi seperti ukuran keluasan rumah yang lebih kecil daripada yang sepatutnya, pendawaian elektrik yang bersimpang siur, penggunaan batu blok dan sebagainya. Masihkah kita boleh terima penipuan yang sebegini rupa?

Sebagai Pembeli, Kita nak tanya kepada mereka, mengapakah kita dibebankan dengan permasalahan sedemikian serupa sedangkan kita dah mengeluarkan wang sehingga ratusan ribu ringgit? Mengapa pula mereka tak pernah bertanya kepada kita, ada duit ke nak bayar ansuran bank? Ada dapat surat saman dari Bank ke? Ada duit ke nak bayar sewaan rumah?

Draf Perjanjian Baru yang kita terima dan analisa pada Februari 2007 yang lalu jelas menunjukkan ketidakadilan yang mana Pembeli dibebankan dengan bermacam-macam pra-syarat. Kita melihat, Pembeli seolah-olah ditekan dengan bermacam-mana syarat sedangkan dipihak Kontraktor diletakkan pada syarat yang paling minimum sekali.

Sekiranya Kontraktor Baru ini GAGAL sekali lagi, maka masalah Pembeli akan semakin bertambah rumit kerana Pembeli akan menanggung kerugian yang berlipat kali ganda.

Pembeli yang telah memfailkan Tuntutan Gantirugi dan Kembalikan Wang Pembeli Desa kerayong Indah ini sebenarnya telah tidak lagi mengharapkan rumah tersebut. Apa yang kita inginkan adalah supaya wang beserta gantirugi tersebut dikembalikan kepada kita bagi membolehkan kita mencari kediaman lain yang lebih menyakinkan.

Semoga Allah akan sentiasa bersama dengan kita yang telah teranaiya ini.

TAMAT.

Wassalam
Blogger.


Monday, November 19, 2007

Apa Ada Dengan Perjanjian Baru-Siri 3

...sambungan dari Siri-2
DENDA PEMBAYARAN LEWAT
Perenggan 7 menyatakan bahawa Pembeli akan dikenakan Denda Lewat 10% sekiranya GAGAL menyerahkan Baki Kontrak (baki yang belum dilepaskan oleh Pembiaya@progress payment) kepada Kontraktor Baru dan dikira secara harian.



MASA UNTUK MENYERAHKAN PEMILIKAN KOSONG
Pernyataan 9(a) menyatakan Kontraktor Baru akan menyiapkan rumah tersebut dalam masa 30 bulan (2 1/2 tahun) daripada tarikh penyambungan kerja-kerja pembinaan rumah tersebut. Ini bermaksud :-
  • Sekiranya Perjanjian baru ditandatangani pada Disember 2007, ianya bukanlah satu kemestian rumah tersebut disiapkan selewat-lewatnya pada Jun 2010 kerana ianya bergantung kepada tarikh permulaan penyambungan kerja dilakukan oleh Kontraktor Baru. Andainya Kontraktor Baru lewat memulakan kerja, maka tarikh siap akan menjadi lewat dan tertunda lebih lama lagi.
  • Kita menjangkakan jika ianya GAGAL disiapkan juga pada Jun 2010 nanti, maka Pembeli juga akan hilang HAK dan KELAYAKAN untuk membuat tuntutan terhadap apa juga pembayaran yang telah dibuat kepada Bumi Circle kerana ianya telah melepasi Tempoh dan Hadmasa yang sah dari segi perundangan. Bayangkan apa akan terjadi kepada Pembeli yang telah membuat pembayaran sehingga 95% kepada Bumi Circle? Sedangkan Kontraktor Baru hanya akan bertanggung jawab terhadap baki 5% sahaja seperti yang termaktub di dalam Perjanjian baru ini. Dalam masa yang sama, hutang dengan pihak Pembiaya (Bank) mesti dijelaskan, jika tidak, status muflis akan menjadi milik Pembeli apabila pihak Pembiaya membuat tuntutan undang-undang di mahkamah bagi mendapatkan semula wang yang telah dikeluarkan oleh Pembiaya. Bak kata pepatah, terlepas mulut harimau, masuk pula mulut buaya.
  • Kita melihat ada sesuatu yang lebih besar yang tidak lebih dari gimik p*********a sahaja. Kalau mereka benar-benar ikhlas, mengapa tidak dari 2002 lagi apabila rumah tersebut telah menampakkan tanda-tanda kegagalan oleh Bumi Circle? Ini...kan Projek Perumahan Rakyat dari Rezab Melayu untuk Orang Melayu. Mengapa YB kita langsung tidak turun menjengok? Susah sangat ke nak bantu bangsa sendiri? Kita akan paparkan jaminan bertulis daripada YB semasa mempromosikan Projek ini pada 1998 yang lalu di dalam episod yang akan datang. Tunggu....
Manakala Perenggan 9(b) pula lebih memihak kepada Kontraktor Baru bilamana Denda Lewat (LAD) yang perlu dibayar oleh mereka hanyalah 5% sahaja. Kita lihat perkiraan di bawah ini :-

Harga rumah : RM128,000.00
Jumlah Pinjaman dengan Bank = RM115,200.00
Bank telah bayar kepada Bumi Circle 95% = RM109,440.00
Baki yang belum dilepaskan oleh Bank 5% = RM 5,760.00
Jumlah lewat siap (6 bulan) = 182 hari (sehingga Disember 2010).
Denda Lewat dibayar oleh Kontraktor = (182 x RM5,760)/365 x 5% = RM143.00

Sekarang Kita bandingkan pula dengan Sewaan Rumah yang terpaksa kita tanggung sejak 2002 :-
Sewaan bulanan = RM500.00
Jangkamasa sewaan dari Jan 2003 hingga Disember 2010 = 8 tahun = 96 bulan
Jumlah sewaan yang kena bayar = RM500 x 96 bulan = RM48,000.00

Jika dicampur Harga Rumah RM128,000.00 dengan Sewaan Rumah yang terpaksa kita tanggung, maka jumlah yang terpaksa kita keluarkan untuk mendapatkan rumah tersebut ialah RM176,000.00 iaitu peningkatan sebanyak 38% daripada harga rumah yang sebenarnya.

Siapa sebenarnya yang untung? Yang pasti Bumi Circle akan Selamat walaupun terpaksa gulung tikar, Kontraktor Baru hanya perlu Membayar Sedikit sahaja (itupun kalau pembeli failkan tuntutan di mahkamah) dan Kerajaan Negeri akan Terlepas Bebanan dan Tanggungjawab manakala mereka-mereka yang terlibat di dalam Projek ini akan Tidur Lena.

Itupun kalau rumah tersebut berjaya disiapkan. Bagaimana kalau rumah tersebut GAGAL disiapkan oleh
Kontraktor Baru? Lihatlah apa yang terjadi dengan Projek Perumahan Tmn Senawang Jaya yang telah menunggu hampir 24 tahun tetapi masih belum menampakkan hasilnya. Siapa sebenarnya yang akan menanggung kerugian yang berlipat kali ganda ini? Risiko sebenilah yang akan ditanggung oleh Pembeli demi untuk mendapatkan sebuah kediaman yang sempurna di bumi Selangor ini.

Inilah diantara sebab-sebab utama mengapa kita memfailkan Tuntutan Gantirugi dan kembalikan Wang Pembeli Desa kerayong Indah ini. Apa yang kita perjuangkan senenarnya adalah HAK kita.

NOTA PENTING :-
  • Pembeli/pembiaya lewat bayar progress payment, denda = 10%
  • Kontraktor lewat siapkan rumah, denda LAD = 5%
  • Rumah akan disiapkan dalam masa 30 bulan = sehingga Jun 2010
  • Luputnya Tempoh dan Hadmasa = seawal Jun 2008
  • Pembeli terus membayar sewaan rumah = RM48,000.00

...bersambung ke Siri-4

Wassalam
Blogger.


Saturday, November 17, 2007

Apa Ada Dengan Perjanjian Baru-Siri 2

...sambungan dari Siri-1
PERSETUJUAN
Pernyataan bahawa Kontraktor "Bersetuju Menyambung Kerja-Kerja dan Menyiapkan Bangunan Tersebut" jelas menyatakan bahawa mereka HANYA akan bertanggungjawab terhadap baki kerja yang belum disiapkan oleh Kontraktor Lama sahaja. Bagaimana halnya pula bagi rumah-rumah yang telah disahkan siap oleh Kontraktor Lama tetapi mengalami kerosakan teruk seperti hakisan, kerangka kayu (bumbung) yang terbiar lama (reput) ataupun kecurian seperti pendawaian elektrik, pintu, tingkap aluminium dan sebagainya ? Sila rujuk Album --> Album Gambar Projek DKI.

Dari analisa yang dibuat, mereka hanya mengambilkira kos membaikpulih berdasarkan kepada laporan penyiapan projek oleh Kontraktor Lama, tanpa melihat dan analisa terhadap keadaan sebenar rumah-rumah yang telah terbiar sejak sekian lama. Siapa yang akan tanggung kos ini? Tidak mustahil selepas kita tandatangani Perjanjian Baru ini, maka akan tuntut (claims) bayaran membaikpulih segala kerosakan tersebut. Pada masa itu, pembeli tidak akan ada pilihan selain membayar atau ditamatkan Perjanjian Baru tersebut.



BAKI JUMLAH KONTRAK
Pernyataan 3 di atas bermaksud supaya Pembeli menyerahkan baki yang masih belum dilepaskan oleh pihak Pembiaya/Bank kepada Kontraktor Baru. Ini bermakna, maka Pembeli sekali lagi terpaksa memberi keyakinan kepada pihak Pembiaya untuk melepaskan bayaran kepada Kontraktor Baru. Bagaimana dengan Perjanjian Pinjaman tersebut? Apakah Pembeli dikehendaki menandatangi Perjanjian Pinjaman yang baru dengan pihak pembiaya pula? Yang pasti ianya bukanlah semudah yang kita sangkakan nanti..

PINJAMAN DAN PEMBIAYAAN
Perenggan 5 (a), Dalam masa 7 hari daripada tarikh menandatangani Perjanjian Baru, Pembeli dikehendaki dengan apa cara sekalipun menyebabkan pihak Pembiaya (Bank) membuat pembayaran baki yang masih belum dilepaskan kepada Kontraktor Baru. Sekiranya Pembeli lewat dalam menyebabkan pembayaran tersebut dibayar kepada Kontraktor Baru, maka Pembeli akan dikenakan denda lewat. Peraturan ini sesungguhnya menyebelahi Kontraktor Baru.

Perenggan 5 (b), Kontraktor akan sedaya upaya cuba membantu Pembeli untuk menyakinkan Pembiaya supaya melepaskan baki tersebut. Tetapi ianya bukanlah satu kemestian. Selama ini pernahkah Bumi Circle membantu Pembeli untuk mendapatkan pinjaman? Ianya tak lain daripada kata-kata manis untuk melembutkan hati Pembeli.

Perenggan 5 (c), Jika sekiranya pihak Pembiaya enggan melepaskan baki bayaran kepada Kontraktor Baru, maka Pembeli akan dipertanggungjawabkan untuk membuat pembayaran daripada wang sendiri. Apakah pihak bank akan sewenang-wenangnya akan melepaskan baki tersebut kepada Kontraktor Baru? Bagaimana pula keadaan pembeli yang ada tunggakan (sehingga puluhan ribu ringgit) dengan pihak Pembiaya (bank)? Pasti pihak Pembiaya tidak akan berbuat demikian sehingga Pembeli melunaskan kesemua tunggakan tersebut terlebih dahulu.

Perenggan 5(d), 5(e)dan seterusnya jelas menyatakan bahawa Pembeli bersetuju dan memperakui, jika sekiranya Pihak Pembiaya enggan melepaskan baki bayaran tersebut atau pembeli gagal mendapatkan pembiayaan baru atau gagal menjelaskan baki bayaran tersebut dengan wang sendiri, maka dalam tempoh 14 hari daripada menandatangani Perjanjian Baru ini, Pembeli dikehendaki dengan apa cara sekalipun yang menyebabkan Gadaian Tanah tersebut dilepaskan oleh Pihak Pembiaya dan dipulangkan semula kepada Pejabat Tanah.

Kita pasti, pihak Pembiaya tidak akan melepaskan Gadaian tersebut melainkan kita menjelaskan kesemua hutang tersebut. Pembeli pula tidak berhak menerima apa-apa gantirugi atau pampasan atau mebuat tuntutan di Mahkamah. Kita melihat terlalu banyak peraturan ditetapkan sekiranya Pembeli gagal membuat atau menyebabkan bayaran dibuat ke atas Kontraktor Baru. Inilah yang kita lihat seperti menggali kubur sendiri (maaf...agak kasar sedikit).

NOTA PENTING:-
  • Kontraktor bersetuju "menyambung" kerja-kerja pembinaan.
  • Kerosakan dan kecurian akan ditanggung oleh siapa?
  • Baki Jumlah Kontrak perlu dilepaskan kepada Kontraktor Baru.
  • Pembeli ada tunggakan dengan Pembiaya, apa kesudahannya?
  • Gadaian Tanah perlu dilepaskan kepada Pejabat Tanah.

...bersambung ke Siri-3

Wassalam
Blogger.


Thursday, November 15, 2007

Apa Ada Dengan Perjanjian Baru-Siri 1



Muka hadapan Draf Perjanjian Baru dengan Kontraktor baru yang mereka lantik. Ianya hanya menyebut sebagai "Perjanjian Desa kerayong Indah" sahaja.




PERNYATAAN
Perenggan 1, Pernyataan bahawa JKKK telah dilantik oleh Jawatankuasa Tanah dan Daerah untuk mengurus rancangan untuk membesarkan dan memajukan tanah di Kampung Bukit Kerayong, Mukim Jeram, Kuala selangor. Tetapi di dalam pembelaan, mereka menafikan pernyataan ini!

Perenggan 4, Pernyataan bahawa tuan punya (Pembeli) telah melantik Bumi Circle sebagai kontraktor yang bertanggungjawab mendirikan dan membina rumah kita. Pada dasarnya, kita langsung tiada kuasa (authority) untuk berbuat sedemikian. Kenapa pernyataan sedemikian dimasukkan ke dalam Perjanjian? Inilah yang boleh kita andaikan sebagai alasan untuk mereka melarikan diri daripada pertanggungjawaban sekiranya timbul masalah di kemudian hari nanti.

Perenggan 7, Pernyataan bahawa JKKK telah membatalkan perlantikan Bumi Circle Sdn. Bhd. Persoalannya apakah hak JKKK untuk membatalkan Kontraktor Bumi Circle, sedangkan Pembeli masih lagi tertakluk kepada "Perjanjian Pembinaan" dengan Bumi Circle? Sekiranya kita bersetuju dengan perkara ini, maka secara automatiknya kita akan hilang hak untuk membuat tuntutan LAD yang dianggarkan tidak kurang (purata) RM50,000 bagi setiap pembeli. Bagaimana pula dengan masalah pembeli yang terpaksa membayar sewaan rumah secara puratanya berjumlah minimum RM30,000 sepanjang keterbengkalainya projek tersebut?

Perenggan 8, Bumi Circle Sdn. Bhd. telah "diminta" untuk menyerahkan tugas dan tanggungjawab untuk menyelesaikan projek tersebut kepada Kontraktor Baru. Persoalannya apakah Bumi Circle telah bersetuju untuk menyerahkannya? Yang pasti tiada pengesahan rasmi dibuat oleh Bumi Circle. Malahan Pembeli tidak dimaklumkan tentang perlantikan ini secara rasmi (bertulis). Dan lagi, kita ingin tahu apakah keuntungan dan faedah yang bakal diperolehi oleh Kontraktor Baru tersebut memandangkan projek ini terbengkalai sejak sekian lama ditambah pula dengan kenaikan kos pembinaan yang semakin tinggi. Atau ada sesuatu disebaliknya?

NOTA PENTING :-
  • Perlantikan JKKK oleh Pejabat Tanah dan Daerah.
  • Pembeli dikatakan "melantik" Bumi Circle sebagai Kontraktor. Betul ke?
  • JKKK kemudian membatalkan perlantikan Bumi Circle. Boleh pulak?
  • Pernyataan bahawa Bumi Circle "diminta" menyerahkan Projek kepada Kontraktor Baru.
...bersambung ke Siri-2

Wassalam
Blogger.


Monday, November 12, 2007

Agenda Melayu Dulu Kini dan Selamanya



Sedih....apabila Perhimpunan Agung UMNO bagi tahun 2007 yang berakhir pada 9 November 2007 yang lalu langsung tidak ada seorangpun perwakilan yang menyentuh tentang Permasalahan Rumah Terbengkalai terutamanya Projek Pembesaran kampung, yang seringkali dihadapi oleh orang-orang Melayu yang sebahagian besarnya melibat rumah-rumah kos rendah dan sederhana.

Mengapa tidak ada seorangpun yang menyentuh tentang isu ini? Bagaimana untuk memastikan setiap projek perumahan untuk rakyat akan terlaksana dengan jayanya? Apakah kerana syarat-syarat yang longgar, maka pemilihan Kontraktor boleh dilakukan dengan sewenang-wenangnya tanpa mengambil kira latar belakang syarikat yang terbabit. Atau kerana projek yang melibatkan kroni, maka kelulusan amat mudah diberikan?

Apakah mereka tidak menyedari atau mengambil segala langkah yang perlu bagi mengelakkan kejadian rumah terbengkalai ini daripada berterusan yang sememangnya amat merugikan golongan pembeli dan pengguna seperti kita?

Untuk rekod, di Selangor sahaja antara projek-projek yang masih dikategorikan sebagai terbengkalai melibatkan 28 Projek Perumahan, 17 Projek Komersial, 5 Projek Pembesaran Kampung dan 1 Projek Industri.

Apakah kerana "ada udang di sebalik batu", maka mana-mana projek rumah terbengkalai dibiarkan begitu sahaja sehingga melewati "tempoh dan had masa" untuk Pembeli membuat sebarang tuntutan secara sah (legal). Maka seterusnya mereka memikirkan bagaimana pula untuk mendapat projek-projek lain daripada pihak-pihak yang bertanggung jawab meluluskan permohonan tersebut.

Kita melihat peraturan yang ada amatlah longgar bilamana Pengarah-Pengarah Syarikat yang terlibat di dalam Projek Terbengkalai ini masih lagi boleh tersenyum lebar walaupun projek tersebut gagal disiapkan sepertimana yang telah dijanjikan sedangkan golongan pembeli seperti kita ini terpaksa berhadapan dengan tindakan saman pemula daripada pihak pembiaya kerana gagal menjelaskan bayaran ansuran bulanan atau sekurang-kurangnya nama kita disenarai-hitamkan daripada memohon apa-apa pinjaman daripada mana-mana pembiaya lain di Malaysia ini. Keadilan dan kesaksamaan inilah yang sepatutnya diperjuangkan oleh mereka-mereka yang telah diamanahkan dan mempunyai kuasa.

Kita juga melihat saranan bahawa Melayu memiliki ekuiti sehingga 30% menjelang 2020 seperti yang seringkali dilaung sejak sekian lama tidak akan terlaksana dengan jayanya sekiranya orang-orang Melayu seperti kita masih lagi tidak mampu memiliki rumah sendiri apatah lagi untuk memiliki sebuah syarikat. Mengapa tidak disarankan bahawa setiap orang Melayu memilik rumah kediaman sendiri? Tidaklah hanya menyewa rumah seperti yang banyak berlaku di Negeri Selangor ini.

Tanyalah kepada kaum lain seperti orang cina, berapa ramai di antara mereka yang masih tidak memiliki rumah sendiri? Berapa ramai yang memiliki lebih daripada sebuah rumah. Sebagai contohnya saya sendiri yang telahpun bekerja dan secara tak langsung memakmurkan Negeri Selangor yang tercinta ini selama lebih daripada 17 tahun tetapi masih belum memiliki rumah kediaman sendiri. Tidak seperti seorang wakil rakyat kita yang mampu memiliki sebuah banglo yang bernilai jutaan ringgit berbanding dengan kita rakyat biasa yang idamkan sebuah rumah sendiri serendah RM45,000.

Mengapa tidak ada satupun agenda yang disentuh oleh perwakilan PAU 2007 tentang perlunya memastikan setiap individu Melayu yang telah berumahtangga dan mempunyai rumah kediaman sendiri. Inilah sepatutnya agenda yang perlu diberi perhatian yang serius oleh mereka kerana secara tidak langsung dapat berjuang dan memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat seperti kita. Janganlah hanya terlalu memikirkan projek-projek mega, maka projek perumahan hanya dipandang sepi oleh mereka.

Kalau dahulu Tun Abd Razak begitu prihatin dengan nasib orang Melayu dengan mengujudkan FELDA yang mana orang-orang Melayu boleh memiliki rumah, tanah dan ladang untuk diusahakan secara percuma dan secara tidak langsung ianya telah mengangkat ekonomi dan martabat orang-orang Melayu dengan lebih tinggi lagi. Tetapi sekarang, jauh berbeza yang mana untuk memiliki rumah dan tanah seluas 4,000 kaki persegi, kita terpaksa menyediakan wang sehingga ratusan ribu ringgit, malahan itu juga bukanlah sebagai satu jaminan bahawa wang yang telah kita keluarkan selama ini akan menjelmakan sebuah rumah idaman setelah delapan tahun masa berlalu sejak 1999 lagi.

Saya tidak tahu kenapa mereka seolah-olah memekak telinga tentang isu perumahan terbengkalai yang melibatkan Projek Pembesaran kampung ini yang 100% melibatkan kaum Melayu seperti kita. Apabila ditanyakan kepada pemimpin-pemimpin yang bertanggung jawab, pelbagai alasan yang diberikan seperti "saya tidak tahu", "Ini bidang kuasa jabatan ...bla...bla.." dan jawapan yang paling murahan diberikan oleh mereka adalah "kita akan siasat".

Apakah mereka langsung tidak memikirkan bahawa isu perumahan juga tidak kurang penting untuk memperkasakan dan mengangkasakan bangsa Melayu itu sendiri?

Kenapa? Disebabkan oleh Melayu seperti kita yang mudah mengalah dan menerima bahawa keterbengkalainya rumah kita adalah Qada dan Qadar, maka kita terpaksa akur dengannya? Apakah kita hanya mampu berpeluk tubuh setelah melihat dengan jelas seolah-olah wang daripada keringat yang kita kumpulkan bertahun-tahun "dilarikan" oleh mereka begitu sahaja tanpa kita berusaha untuk menuntutnya daripada pihak-pihak yang bertanggung jawab?

Apa yang kita harapkan kes tuntutan Gantirugi dan kembalikan Wang Pembeli Desa Kerayong Indah ini akan berjaya. Semoga Allah akan kabulkan doa kita ini. InsyaAllah.

Wassalam
Blogger.


Wednesday, November 7, 2007

Perhimpunan Agung UMNO dan Nasib Pembeli Melayu



Perhimpunan Agung UMNO bagi tahun 2007 baru sahaja bermula pada Hari Isnin 5 November 2007 yang lalu dengan di hadiri oleh 2,522 perwakilan dari 190 bahagian. Seperti kebiasaan ramai perwakilan membahaskan usul-usul menarik yang mewakili bahagian masing-masing.

Datuk Seri Najib Razak ketika berucap merasmikan serentak persidangan perwakilan Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) berkata, pelaburan terpenting sesebuah keluarga Melayu bukan sekadar memiliki tanah, rumah dan kereta besar, tetapi memastikan anak cucu menguasai ilmu dan berjaya dalam pendidikan setinggi mungkin.

Banyak yang kita dengar tentang tentang istilah dan perjuangan yang diketengahkan seperti "bangsa angkasa" yang didefinasikan oleh TPM iaitu bangsa yang sentiasa mempunyai impian tertinggi dan memiliki tamadun yang hebat untuk cemerlang dalam persaingan global. Bangsa kita yang sekian lama berkampung di hulu dan membumi di darat, perlu menerokai proses pengantarabangsaan dan pengangkasaan.

Katanya lagi, "budaya wiraswasta", iaitu bijak dan berkebolehan dalam mengusahakan perniagaan secara profesional serta karier sebagai usahawan, mesti dipupuk sejak di bangku sekolah lagi bagi meningkatkan ekonomi Melayu.

Tambah beliau lagi, masyarakat perlu memerangi jenayah dan saling ambil peduli kesengsaraan orang lain demi memastikan ketenteraman awam.

Persidangan dan usul-usul yang dibangkit sehingga ke hari ini lebih menjurus kepada isu-isu semasa yang langsung tidak menyentuh soal pokok bagaimana untuk membina masyarakat Melayu yang kuat dan mampu menyaingi bangsa-bangsa lain. Kekuatan orang Melayu pada dasarnya bermula dari rumah sendiri. Tanpa rumah dan kediaman yang sempurna, maka orang Melayu pasti akan semakin terpinggir di dalam arus kemodenan hari ini.

Kita kesal kerana Projek yang bernilai ratusan juta ringgit ini yang dimulakan dari orang Melayu untuk orang Melayu, di atas tanah rezab Melayu dengan Kontraktornya adalah Melayu, tetapi tidak mampu untuk membantu seramai hampir 1300 pembeli rumah yang kalau kita andaikan setiap isirumah mempunyai 5 penghuni (suami, isteri dan sekurang-kurangnya 3 orang anak), maka jumlah orang Melayu yang bakal menduduki Desa Kerayong Indah akan mencecah sehingga 6500 orang.

Kesempatan inilah yang GAGAL diambil peduli oleh pemimpin untuk membela nasib orang-orang Melayu di negeri dan negara sendiri sehingga kita terpaksa berjuang membawa kes tuntutan gantirugi ini ke mahkamah untuk diadili.

Apa yang amat kita kesalkan ada kalangan yang bergelar pemimpin tanpa segan silu pernah mengeluarkan kata-kata pada satu ketika dahulu supaya kita membawa kes ini ke mahkamah sekiranya tidak berpuashati. Malahan ianya disiarkan di salah sebuah rangkaian televisyen dan disaksikan oleh jutaan rakyat Malaysia.

Bukanlah kita untuk mendakwa dan menghukum Kerajaan Negeri Selangor, tetapi apa yang kita tuntut ini adalah hak kita sendiri setelah berpenat lelah mengeluarkan puluhan ribu ringgit malahan ada yang telah mencecah ratusan ribu ringgit, semata-mata untuk memiliki sebuah rumah di atas Tanah Rezab Melayu. Kita telah berusaha dan memberikan cukup ruang dan masa untuk Kerajaan Negeri mengawasi dan memastikan Kontraktor yang telah dilantik menyiapkan rumah kita dalam masa yang telah ditetapkan sehingga penghujung tahun 2006 walaupun Projek tersebut sepatutnya siap pada tahun 2002.

Pelbagai mesyuarat dan perjumpaan telah diadakan, malahan tanpa pengetahuan rasmi kita satu Kontraktor baru telah dilantik untuk mengambil-alih projek tersebut daripada Kontraktor lama. Apa yang kita bimbangi adalah tempoh dan hadmasa yang yang akan berakhir seawal Jun 2008 nanti yang mana secara automatiknya akan melenyapkan hak kita untuk membuat tuntutan.

Pengalaman daripada orang-orang yang terdahulu mengajar kita untuk lebih berhati-hati dan berjuang menuntut keadilan supaya wang kita dikembalikan bagi membolehkan kita mencari rumah kediaman baru tanpa perlu memikirkan apa kesudahan dengan Projek Desa Kerayong Indah ini.

Kita mengharapkan Perhimpunan Agung UMNO 2007 ini akan setidak-tidaknya mengambil peduli akan isu-isu orang Melayu yang terlibat di dalam Projek-projek rumah terbengkalai seperti Desa Kerayong Indah ini. Kita tidak mahu, masih ada orang-orang Melayu yang masih tidak memiliki rumah kediaman yang sempurna sedangkan dalam masa yang sama mereka sama-sama menabur bakti memajukan negeri dan negara yang tercinta ini. Tanpa rumah kediaman sendiri, bagaimana harus kita membina tamadun dan bangsa yang kuat dalam mengharungi masa-masa yang akan datang?

Wassalam
Blogger.


Friday, November 2, 2007

Isu Perumahan dan Nasib Pembeli

Assalamualaikum
Pada minggu lepas Blogger telah mengunjungi Pejabat Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS) bagi tujuan untuk mendapatkan surat pengesahan rumah terbengkalai bagi Projek Perumahan Desa Kerayong Indah ini. Alhamdulillah, selepas seminggu, barulah Blogger memperolehi surat pengesahan tersebut.

Adapun tujuan Blogger mendapatkan pengesahan tersebut (walaupun semua orang tahu bahawa Projek Desa Kerayong Indah ini memang telah terbengkalai sepenuhnya sejak sekian lama) adalah bagi tujuan untuk memohon kepada pihak bank/pembiaya supaya kadar faedah semasa yang dikenakan dapat dikurangkan bagi meringankan bebanan kerana kegagalan menduduki rumah tersebut sepertimana yang telah dijanjikan oleh pihak pemaju.

Pembeli-pembeli yang telah memfailkan tuntutan di mahkamah, tetapi masih meneruskan pembayaran kepada pihak bank atau pembiaya samada secara tunai ataupun potongan gaji berjadual, maka permohonan boleh dimajukan kepada pihak bank atau pembiaya untuk tujuan mendapatkan pengurangan kadar faedah semasa. Tahniah kepada anda kerana masih mematuhi perjanjian pinjaman walaupun terpaksa bersusah payah menjelaskan ansuran pinjaman tersebut pada setiap bulan.

Pembeli-pembeli yang tidak berupaya menjelaskan ansuran pinjaman boleh mengajukan permohonan penangguhan kepada pihak bank masing-masing.

Kajian menunjukkan Peminjam sistem konvensional tidak menghadapi masalah yang besar berhubung dengan kadar faedah ini kerana ianya dikira berdasarkan kepada amaun semasa. Ianya berbeza dengan Peminjam sistem Islamik yangmana kadar keuntungan (faedah) dikira berdasarkan kepada keseluruhan amaun yang telah diakadkan semasa menandatangani perjanjian pinjaman tersebut. Bebanan semakin bertambah sekiranya pembeli tidak membuat apa-apa pembayaran ansuran bulanan kepada pihak bank/pembiaya dan ianya akan meningkat dari bulan ke bulan.

Bagi pembeli yang ingin mengelakkan sebarang masalah seperti "senarai hitam" (black-list) kerana ketidakupayaan untuk meneruskan pembayaran ansuran bulanan yangmana ianya akan menyebabkan kesukaran kepada pembeli DKI ini untuk mendapatkan pinjaman lain daripada mana-mana institusi kewangan, maka boleh juga membuat pengeluaran daripada wang simpanan KWSP bagi tujuan tersebut.

Apapun yang berlaku, kita sebagai Pembeli dan Pengguna seringkali tersepit dan menjadi mangsa kepada keadaan yang mana kita terpaksa menanggung KERUGIAN yang besar di atas KEGAGALAN dan KERAKUSAN orang lain memerah WANG kita. Malahan setakat hari ini sahaja, Blogger sendiri telah terpaksa menghabiskan wang sebanyak lebih daripada RM100,000.00, tetapi impian untuk memiliki rumah sendiri semakin hilang daripada pandangan.

Apa yang kita harapkan agar pihak-pihak yang berkuasa dan mempunyai kuasa agar dapat melihat permasalahan pembeli dan pengguna seperti kita ini dan melakukan sesuatu bagi membendung masalah-masalah ini daripada berterusan menimpa kita semua sedangkan mereka-mereka yang terlibat dengan KEGAGALAN ini masih boleh tersenyum bilamana projek DKI ini diwar-warkan akan diambil alih oleh pihak lain seawal Mac 2007 yang lalu.

Kita telah meneliti dengan mendalam Draf Perjanjian Baru tersebut sebelum memfailkan tuntutan ini di mahkamah yangmana antara lainnya ia seolah-olah untuk menutup KEGAGALAN mereka dengan menyajikan sesuatu yang tidak menguntungkan apatahlagi menyebelahi kita semua. InsyaAllah, di dalam episod yang akan datang, kita "upload" butiran Draf Perjanjian tersebut untuk dinilai oleh semua pembeli.

Ingatlah, wahai segolongan manusia yang hanya mementingkan diri sendiri, seandainya anda terlepas daripada hukuman dan undang-undang dunia, pasti hukuman daripada Yang Maha Esa di Akhirat nanti akan menanti anda. Itu janji Allah kepada setiap hambanya yang melakukan kemungkaran.

Wassalam
Blogger.